Průvodce: Jaký typ virtuální prohlídky zvolit pro vaši školu?

Také byste vaši školu rádi kdykoli a kdekoli ukázali v zajímavé virtuální prohlídce? Jak se ale vyznat v široké nabídce virtuálních prohlídek a vybrat tu nejvhodnější? Připravili jsme pro vás průvodce, který vám poradí, jak se v této problematice zorientovat.

Ve světě virtuálních prohlídek se objevuje mnoho pojmů - Google Street View, Matterport, 3D sken atd. Některé záludné pojmy jsou spojeny především s prezentací prostor k pronájmu nebo koupi. Jak v záplavě možností zjistit, který typ virtuální prohlídky je k propagaci školy ten nejlepší? To se dozvíte v tomto průvodci. 

Co je cílem virtuální prohlídky? 

Nejdůležitější je si dopředu rozmyslet, jaký je pro vás cíl virtuální prohlídky.

  • Chcete zvýšit obecné povědomí o vaší škole?
  • Potřebujete přilákat nové studenty?
  • Rádi byste uchazeče zaujali tím, že jim atraktivně představíte studijní obory? 
  • Chcete ukázat zajímavé učebny a moderní styl výuky? 

Cílů může být mnoho, ale nejdůležitější je zvolit vhodného dodavatele

Výsledky průzkumu: Co deváťáci nejvíce oceňují?

Zajímalo nás, co nejvíce zaujme deváťáky při výběru střední školy. A tak jsme v roce 2021 udělali vlastní průzkum. Zjistili jsme, že tu nejdůležitější roli v komunikaci hrají přehledné webové stránky a virtuální prohlídky, ve kterých deváťáky nejvíce baví:

  1. Mluvený komentář (uvedlo 69 % dotázaných)
  2. Fotky ze života školy a detaily v prohlídce (51 % dotázaných) 
  3. Propojení s webem a seznamem studijních oborů (44 % dotázaných)
  4. Letecký záběr školy pro lepší představu prostředí školy (39 % dotázaných)
  5. Textové popisky a infoboxy (36 % dotázaných)

Jaké existují typy virtuálních prohlídek?

Virtuální prohlídky Matterport (3D skeny)

V nabídce virtuálních prohlídek jste si mohli všimnout trendu tzv. Matterport 3D skenů. Tato metoda umí "naskenovat" celý prostor školy a vytvořit tak jakousi virtuální kopii budovy školy. Na první pohled to zní nejspíš lákavě, ale metoda má své mouchy: 

  • Úvodní záběr tzv "dollyhouse" ukáže 3D model celé budovy. Bohužel ale neukáže její okolí, které je neméně důležité. Budoucí studenty a jejich rodiče ale zajímá, v jakém prostředí se škola nachází. 

Ukázka 3D modelu technologie Matterport: 

Uk

  • Metoda Matterport fotí prakticky všechny místnosti v budově. Nejde vyfotit pouze ty nejzajímavější učebny a dílny, které chceme v prohlídce ukázat. To je na škodu, protože je zde velká šance, že se návštěvník začne nudit a prohlídku opustí. 
  • Nelze upravovat vzhled infoboxů, prvků a doplňujících odkazů tak, aby ladil s webovými stránkami a vizuální identitou školy. V důsledku toho není prohlídka tak zajímavá a vypadá "anonymně". 
  • Problém nastane, kdy chcete školu prezentovat systematicky a vytvářet v ní okruhy, které na sebe logicky navazují. Návštěvníka nelze navigovat - lehce se ztratí.
  • Za měsíční provoz zaplatíte poměrně významné částky - prohlídka totiž neběží na serveru vašeho dodavatele, ale přímo na Matterportu. Vždy si nejdříve ověřte měsíční náklady, než investujete do virtuální prohlídky. 
  • Chybí možnost přidat mluvený komentář, který, jak už víte, žáci oceňují nejvíce. Také nelze plnit textové informace v prohlídce přes Google tabulku.
  • Podrobné záběry ve všech místnostech školy mohou představovat bezpečnostní riziko. 

Hodnocení: 4/10

Z výše zmíněných důvodů tuto formu prezentace pro školu NEDOPORUČUJEME. V naší anketě spokojenosti tento typ virtuálních prohlídek obdržel necelých 20 %. 

Marketingové virtuální prohlídky

  • Tyto virtuální prohlídky pracují s faktem, že je potřeba upoutat pozornost a odprezentovat co nejvíce informací za relativně krátký čas. Proto ukazují pouze reprezentativní prostory, které návštěvníka zaujmou.
  • Prohlídky mají logický scénář. Návštěvník místa prochází v určitém pořadí a neztratí se. 
  • Zahrnují tematické okruhy pro snadnější navigaci v prohlídce. Okruhy mohou tvořit například jednotlivé obory školy, patra, nebo různé budovy školy. 
  • Součástí prohlídky může být psaný i mluvený komentář, infoboxy a zábavné prvky.
  • Všechny grafické prvky jsou připraveny na míru vizuální identitě školy. Tím pádem prohlídka ladí s webovými stránkami a vizuálem školy. 
  • Prohlídka začíná leteckým záběrem, který ukazuje prostředí školy. 

  • Pořizovací cena se pohybuje mezi 25-40 000 Kč bez DPH.

Hodnocení: 9/10

V naší anketě získala komentovaná prohlídka tohoto typu hodnocení 46 % a nekomentovaná 20 %. Dohromady získaly marketingové prohlídky 66 % oproti zbývajícím typům (Matterport a Google Street View).

Inspirujte se úspěšnými virtuálními prohlídkami škol

Prohlédněte si marketingově orientované virtuální prohlídky, které mají přidanou hodnotu pro návštěvníky a mají za cíl také zabavit návštěvníka než ho jen provázet po budově. 

Střední uměleckoprůmyslová škola sklářská Valašské Meziříčí

Virtuální prohlídka střední školy sklářské

Spustit virtuální prohlídku

 

Střední škola letecké a výpočetní techniky Odolena Voda

Virtuální prohlídka střední školy

Spustit virtuální prohlídku 

 

Střední zdravotnická škola 5. května, Praha 

Virtuální prohlídka učebny
Spustit virtuální prohlídku

 

Virtuální prohlídka Google Street View

Dalo by se předpokládat, že virtuální prohlídka školy na této platformě je díky ceně to pravé ořechové. Opak je pravdou. Do této virtuální prohlídky není možné umístit žádné informace nebo komentář. Také chybí navigace, takže návštěvníci nakonec bloudí po chodbách a tam a zpět. 

  • Stejně jako u technologie Matterport mohou podrobné záběry ve všech místnostech školy představovat bezpečnostní riziko. 
  • U této virtuální prohlídky bývá výhodou především cena, která je ovšem draze vykoupena nedostatečnou kvalitou.  

Hodnocení: 2/10

Virtuální prohlídka ve formátu Flash

Zhruba do konce roku 2018 bylo možné mít virtuální prohlídku ve formátu Flash. Kvůli bezpečnostním opatřením ze strany webových prohlížečů (Google Chrome, Edge, Mozilla Firefox) je nyní tento formát nutné povolit, protože představuje bezpečnostní riziko. 

V dnešní době už je tento typ prohlídky velmi zastaralý a virtuální prohlídky už se v něm nevytváří. Řada škol je má na svém webu stále k dispozici - to je signál k revizi. 

Hodnocení: 0/10

 

Závěr

Při tvorbě virtuální prohlídky je klíčové zvolit správný typ prohlídky a s tím ruku v ruce také dodavatele. Virtuální prohlídku vybírejte tak, aby byla interaktivní a návštěvníky informovala zábavnou formou. Nedoporučujeme volit virtuální prohlídku, která jen slepě provádí návštěvníky po budově školy bez možnosti navigace, infoboxů a mluveného komentáře. Pokud je virtuální prohlídka správně marketingově uchopena, může se stát tím nejsilnějším nástrojem pro úspěšnou prezentaci školy.

Inspirovat se můžete na naší stránce Virtuální dny otevřených dveří, kde najdete všechny naše realizace marketingových virtuálních prohlídek o kterých jste si mohli přečíst v tomto článku. 

Proč virtuální prohlídku od nás?

Potřebujete poradit? Rádi s vámi i probereme možnosti a vybereme vhodnou virtuální prohlídku, která odpovídá potřebám vaší školy. Úvodní konzultaci poskytujeme zdarma. 

Chci nezávaznou konzultaci

Webinář zdarma, který změní vaši online komunikaci