Přístupnost webu je klíčovým faktorem pro všechny uživatele, ať už mají jakékoliv potřeby a omezení. Připravte se na pochopení toho, jak digitální technologie ovlivňují naše každodenní životy a jak dodržování osvědčených postupů přináší pozitivní uživatelskou zkušenost, lepší použitelnost a srozumitelnost webu.
Pro lepší pochopení problematiky jsme pro Vás připravili hodinový webinář, kde si projdeme dobré a špatné praktiky na školních webech v ČR.
Dozvíte se v něm, co znamená webová přístupnost a proč by Vás měla zajímat, jak řešit téma přístupnosti ve spojitosti se zákonem č. 99/20169 Sb. a jak připravit se na případnou kontrolu Ministerstva vnitra.
Školy nemusí web zpřístupňovat celý. Platí, že školy a školská zařízení musí mít zajištěnu přístupnost, jen pokud jde o „informace o povinném subjektu“ dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Obecně se ale nevyplatí tvořit přístupné jen části webu, proto je vhodnější i s ohledem na budoucí vývoj legislativy připravit web přístupný již v plném rozsahu.
10 důvodů proč byste měli přístupnost školního webu začít řešit?
- Základní lidské právo: Přístup k informacím a komunikaci je považován za základní lidské právo. Stejně jako by v reálném životě nemělo být přijatelné vyloučit někoho z veřejné budovy kvůli fyzickému postižení, tak by na internetu nemělo dojít k diskriminaci kvůli nedostupnosti webového obsahu.
- Emocionální propojení: Internet je místem, kde se lidé sdružují, dělí o zážitky a komunikují s rodinou a přáteli. Vyloučení někoho z tohoto virtuálního světa může způsobit osamělost a izolaci, stejně jako by byl vyloučen ze společenských akcí v reálném životě.
- Diversity a inkluze: Když je web přístupný pro všechny, oslavuje právě koncept bezbariérovosti jako přístup k životu.
- Větší dosah: Mobilní telefony se staly primárním zařízením pro mnoho lidí po celém světě. Optimalizací webu pro mobilní zařízení se osloví mnohem širší publikum.
- Ekonomický smysl: Podniky mohou profitovat tím, že se stanou dostupnějšími pro větší množství lidí. Je to podobné jako kdyby obchod v reálném životě měl rampu pro vozíčkáře - přitahuje více zákazníků.
- Solidarita a empatie: Když někdo vidí, že je web navržen tak, aby byl přístupný, může to ve větší míře vnímat jako projev empatie a péče o všechny členy společnosti.
- Inovace: Řešení, která vznikají při tvorbě bezbariérových webů, mohou vést k novým technologickým inovacím, které mohou být užitečné pro širokou veřejnost.
- Zlepšení pro všechny: Mnoho funkcí navržených pro lidi s postižením může být užitečných i pro ostatní. Stejně jako výtah v budově může být užitečný nejen pro vozíčkáře, ale i pro rodiče s kočárky.
- Etika a morálka: Je správné a morálně spravedlivé zahrnout všechny lidi bez ohledu na jejich fyzické schopnosti nebo technologické vybavení.
- Zákonné důvody: V mnoha zemích existují zákony a nařízení, která vyžadují, aby byly webové stránky přístupné jako nyní v ČR.
Když se podíváme na web z těchto perspektiv, je jasné, že je to místo pro všechny.
Pokud hledáte funkční modulární řešení, pak můžete využít CMS EDU2, který vychytává více jak 2/3 přístupnostních pravidel.
Podívejte se, jak jsme vytvářeli web přímo pro školu pro zdravotně znevýhodněné na Kamenomlýnské v Brně:
Web vám připraví již z otestovaných prvků jako lego, které jsou vyvíjeny pro potřeby škol a již s ohledem na přístupnost. Jediné co pravděpodobně budete řešit jsou fotografie z akcí, plánované akce a důležitá upozornění. O náplň se totiž postará zkušený tým editorů a fotografů. Navíc oproti předchozímu řešení neplatíte za vývoj - proč znovu objevovat kolo? Grafiku však připravíme na míru vašim potřebám, abychom ukázali vaši jedinečnost.